Menu

2012.1 |

Omschrijving

Inhoud

p. 04 Jan Vermeire
Frans-Vlaanderen revisited
p. 19 Peter Strauven
Het handschrift Joannes Baptista Van Meurs (1747). Een onbekend handschrift met klaviermuziek uit de Zuidelijke Nederlanden
p. 37 dr. Godelieve Spiessens
Pater Joannes De Boeck, organist van de Antwerpse minderbroeders en vermoedelijke auteur van twee gedrukte klavierboeken van ca. 1735
p. 48 Joost Vermeiren
Een nieuw orgel voor de Sint-Martinuskerk te Genk
p. 52 Johan Huys
Herinneringen aan Gustav Leonhardt (1928-2012)

Inhoud

Peter Strauven
Het handschrift Joannes Baptista Van Meurs (1747). Een onbekend handschrift met klaviermuziek uit de Zuidelijke Nederlanden

Deze bijdrage richt de aandacht op een tot dusver onbekende bron met klaviermuziek uit de Zuidelijke Nederlanden. Dit omvangrijke handschrift, met niet minder dan 328 verschillende composities, bevindt zich in een privécollectie en draagt als opschrift “Joannes Baptista Van Meurs Anno 1747”. Door de relatief grote omvang en de consistente compilatie van dit handschrift vormt het een mooie bloemlezing van wat de samensteller anno 1747 als klaviermuziek beschouwde. We geven een becommentarieerd overzicht van de inhoud, met identificaties en concordante versies van de (meestal anonieme) composities: zo konden we onder meer een onbekende compositie van Josse Boutmy terugvinden.
Naast ‘authentieke’ klavecimbelmuziek (François Couperin, Jean-Baptiste Loeillet, en de lokale productie van bijvoorbeeld Ignatius De Boeck en Petrus Paepen) bevat het handschrift verschillende ‘transcripties’ van ouvertures, concerti, opera-aria’s en kamermuziek aan. Concerti van Händel staan er zo naast vioolsonates van Jean-Baptiste Senaillé, fluitsonates van Johann Christian Schikhard naast ouvertures van Johann Adolf Hasse.
Het verscheiden repertoire in dit handschrift werd gecompileerd om op een klavierinstrument te worden uitgevoerd: zo reikt deze bron ons verschillende vragen en suggesties aan die het mogelijk maken om onze hedendaagse zienswijze omtrent het —tot dusver al te eng afgebakende— klavierrepertoire uit te diepen en te verfijnen.


dr. Godelieve Spiessens
Pater Joannes De Boeck, organist van de Antwerpse minderbroeders en vermoedelijke auteur van twee gedrukte klavierboeken van ca. 1735

Around 1735, the Amsterdam music publisher Witvogel engraved two harpsichord books by the composer and Franciscan recollect monk F.I. De Boeck. Until now this composer has been a great unknown in music history. In 1939, a Dutch monk wondered if he could be identified as Pater Joannes De Boeck (Zemst, 1697 -Brussels, 1775). The latter entered the convent of Boetendaal (Brussels) in 1717; was ordained priest in Antwerp in 1721 and went as a preacher to Maastricht some time prior to 1738. It is unknown if he was an organist-composer and where he lived in 1721-1738.However, according to the Antwerp archives, a homonym was an organist in the Antwerp recollect convent from 1726 to 1735. Most probably this Antwerp organist was the author of the two harpsichord books published by Witvogel and possibly he was also the same monk identified in 1939. This valuable harpsichord music, op. 1-2 by F(rater) I(oannes) De Boeck, consists of suites/sonates in four movements in the manner of Corelli’s Trio Sonatas and Händels harpsichord Suites.

Bestel nu